Autonvuokraus Sveitsissä ja muutama ohje vuoristoliikenteeseen

autonvuokraus_sveitsi

Aiemmassa postauksessa kerroin meidän roadtripistä Sveitsissä. Tykkään itse googlailla muiden kokemuksia ja vinkkejä asioista, joten päätin tehdä lyhyen postauksen meidän kokemuksesta autonvuokrauksesta Sveitsissä. Prosessi on oletettavasti aika samanlainen muuallakin Euroopassa, joten nämä vinkit ovat varmasti sovellettavissa muuallekin kuin Sveitsiin.
Idea autonvuokraukseen syntyi reissun aikana. Halusimme tutkia lähialueita ja käydä aikaisemmin junan ikkunasta nähdyissä pikkukylissä, ja todettiin auton olevan kätevin kulkuneuvo siihen tarkoitukseen. Reissu oli lyhyt, joten road tripille oli aikaa vain yksi päivä. Googleteltiin sunnuntai-iltana Churissa toimivia alan firmoja, ja maanantaina mentiin Europcarin liikkeeseen. Me ei tajuttu kuitenkaan tehdä ennakkovarausta, mikä ei sinänsä ollut ongelma, mutta ennakolla olisi ollut luultavasti paremmin autovaihtoehtoja tarjolla. Paikalla oli nyt vain yksi vapaa auto, joten saatiin sitten ihan hervottoman kokoinen Opel. Tai ainakin meidän silmään se oli valtava.
Vuorokauden vuokra-aika maksoi 150 CHF (n. 140 €), johon sisältyi nuoren kuskin young driver -lisä. Varsinaisen hinnan lisäksi luottokortilta otettiin 350 frangin katevaraus, joka palautettiin myöhemmin. Vuokrausehtojen mukaan olimme korvausvelvollisia mahdollisista vahingoista 2000 frangiin asti. Ajokortin lisäksi vuokrafirma otti kopion passista, eli se kannattaa olla mukana.
Asiakaspalvelija kertoi meille autossa jo valmiiksi olevista naarmuista, ja vaikka Sveitsi ei ehkä ole huijausmaa näissä asioissa, otin itse vielä varmuuden vuoksi kuvia autosta ennen lähtöä. Palauttaessa myyjä kiersi auton ympäri ja tsekkasi sisätilat nopeasti, mutta mitään kunnon syyniä ei ainakaan meidän edessä tehty. Auto palautettiin tietysti tankki täynnä, ja bensa maksoi muistaakseni 1,69 CHF/litra. Lisäksi Sveitsissä autossa pitää olla vinjetti moottoriteillä ajamista varten, mutta vuokrafirmat yleensä huolehtivat näistä. Muista maista poiketen Sveitsissä myydään niitä ainoastaan vuoden jaksoiksi, eli jos ajat vaikka omalla autolla Sveitsissä läpikulkumatkalla, joudut ostamaan koko vuoden kattavan vinjetin. Hinta ei onneksi ole hirvittävän korkea: vuoden vinjetti maksaa 40 CHF. Sakko sen puuttumisesta on 200 CHF, eli kannattaa huolehtia siitä, jos Sveitsissä ajelee omalla autolla.
En muista vuokra-auton tarkempaa mallia, mutta kyseessä oli selvästi parempi auto kaikilla mukavuuksilla. Autossa oli kaikki mahdolliset idioottivarmat keinot ajamisen ja parkkeeraamisen helpotukseksi: peruutuskamera, ärsyttävä piippaus läheisistä objekteista, sivupeilien valomerkit toisen auton ohittaessa… En pitänyt auton navigaattorin käyttöliittymästä, mutta kätevää oli se, että auto osasi kertoa kulloisenkin nopeusrajoituksen. Automaattivaihteisella oli kuulemma kiva ajaa uudessa paikassa ja uudella autolla. Jarrut oli tosi tehokkaat, ja olin ihan varma, että murran kylki- tai solisluuni päivän aikana, kun Matiaksella kesti hetki tottua jarrun tehokkuuteen. 😀
Matias oli kesällä Alaskassa, missä matkaseurue vuokrasi auton. Auton käyttöehdoissa oli ollut aika yksityiskohtaisiakin rajoituksia esimerkiksi hiekkateillä ajamisesta, ja tästä viisastuneena luimme tarkkaan hansikaslokerosta löytyneet paperit. Mitään kummallisia rajoituksia ei ollut, lähinnä kyse oli tiettyihin maihin ajamisesta. Jos siis aiot pysyä Sveitsin tai naapurimaiden alueella, ei pitäisi olla hätää. Nämä voivat tietysti vaihdella firmasta riippuen, joten suosittelen tarkistamaan asian tapauskohtaisesti.
Vuokrausta edeltävänä iltana Matias vähän googlaili Sveitsin liikennettä, ja törmäsi muutamiin vinkkeihin ja “sääntöihin”, jotka on hyvä mainita tässä. Yleisesti liikennekulttuuri oli hyvin samanlainen kuin Suomessa. Käyttäytyminen liikenteessä on rauhallista, sääntöjä noudatetaan ja toisille autoilijoille annetaan hyvin tilaa. Paikalliset ajoivat yllättävän kovaa mutkikkailla vuoristoteillä, mutta itse suosittelen lämpimästi ottamaan rauhallisesti, vaikka kuinka tekisi mieli leikkiä Kimi Räikköstä.
  • Vuoristossa ajaessa ylhäältä tuleva väistää alhaalta tulevia.
  • Vuoristotiet ovat siksakkia, ja mutkat ovat oikeasti jyrkkiä. Pidä kaista myös tiukoissa mutkissa. Houkutus oikaista toiselle kaistalle on suuri, mutta kulman takaa tulevaa liikennettä on usein vaikeaa tai mahdotonta nähdä.
  • Kun ajelet alas, jarruta jo ennen mutkaa, ei vasta mutkassa.
  • Vuoristossa liikkuu myös rekkoja, busseja ja muita isoja autoja. Jos sellainen tulee vastaan, älä aja sen kanssa samaan aikaan mutkaan. Isompi auto oikeasti tarvitsee tilaa kääntymiseen.
  • Vuoristoteillä harvemmin tarvitsee kolmosvaihdetta isompaa. Alas tullessa mennään samalla vaihteella, jolla mentiin ylös. Alaspäin ajaessa on siis tärkeää käyttää moottorijarrua, sillä jarrut kuumenevat helposti liikaa.
  • Automaattiautossa saattaa olla vuoristoasetus tai joku manuaalitila.
  • Varo pyöräilijöitä, karjaa, villieläimiä ja vieriviä kiviä. Ehkä itsestäänselvää, mutta aina muistutuksen arvoinen ohje.
Tässä on mapsistä otettu esimerkki tienpätkästä, joka vei meidät näköalapaikalle reilun 1200 metrin korkeuteen. Siitä näkee, että tie on siksakkia, ja mutkia on käytännössä koko ajan. Tämä on vielä aika kaukaa zoomattu, joten tie ei näytä edes niin pahalta kuin se todellisuudessa oli.

kartta


Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *